Jablko jako skvělá levná a chutná svačina

Pokaždé, když si kousnete do šťavnatého a dobře vyzrálého jablíčka, možná si vzpomenete na Adama a Evu v ráji. Právě utržení jablka ze stromu poznání znamenalo první hřích člověka. Je tedy jasné, že právě jablko provázelo člověka už od dávných dob. Jedná se o velmi starou plodinu.

obrazekOstatně stojí za to připomenout, že jablko je třeba i součástí korunovačních klenotů, kde symbolizuje zemi a moc nad ní. Především jsou ale jablíčka neocenitelnou a mnohdy trochu opomíjenou součástí naší stravy.

Vynikající součást diet

Pche, obyčejné jablko, ušklíbne se možná někdo. Jenomže ono to jablko není tak docela obyčejné. Spousta lidí si kupuje drahé potravinové doplňky nebo se pídí po exotickém ovoci, o němž slyšeli, že obsahuje spoustu vitamínů. Přitom kulatou lékárnu skrytou v jednom jediném plodu jablka mají doslova na dosah. Jablka jsou u nás většinou levná a široce dostupná, což z nich dělá skvělou součást naší stravy, bohužel mnohdy trochu podceňovanou. Přitom plod jablka je doslova nabitý vitamíny, a co potěší obzvlášť ženy, je velmi málo energetický, a proto se výborně hodí i jako součást nejrůznějších diet.

 


Tip: Jablko obsahuje až 83 % vody? Proto je výborným doplňkem hubnoucího režimu. Zbytek připadá na různé minerály, vitamíny. Právě proto jde o výbornou svačinu, která vás zasytí, protože jablko obsahuje i dostatek vlákniny (především ve slupce, proto ho nikdy neloupejte), ale není žádnou kalorickou bombou.

Spousta vitamínů i vlákniny

Jaké látky významné pro váš organismus v sobě jablko ukrývá?

  • v menším množství vitamíny skupiny B, především B1 (thiamin), B2 (riboflavin) a B6
  • velké množství vitamínu C
  • vitamín E
  • menší množství karotenu
  • antioxidanty
  • pektin
  • vlákniny


Tip: Jablka byste měli jíst pokud možno vždy neloupaná? Jejich slupka totiž neobsahuje jenom vlákninu, ale tvoří doslova zásobárnu minerálů. Najdete v ní fosfor, železo, draslík, vápník, hořčík, vitamín C, karoten. Kromě toho nechybí ani nenasycené mastné kyseliny.

Lékárna v jednom plodu

Svoji nezastupitelnou roli má jablko v posilování organismu. Nejspíš by vás vůbec nenapadlo, jak široké působení v lidském těle vlastně má. Zkusme si ho přiblížit.

  • obrazekposiluje imunitní systém
  • chrání před vznikem rakoviny
  • snižuje krevní tlak
  • pozitivně ovlivňuje i hladinu cholesterolu
  • stimuluje krevní oběh, srdce a cévy
  • stabilizuje hladinu krevního cukru


Kromě toho například kousání jablek účinně posiluje dásně, ty pak méně trpí záněty. Za konzumaci jablek tedy mohou bojovat i zubní lékaři, protože jde o součást prevence proti paradentóze. Rovněž čistí a bělí chrup, do určité míry odstraňuje i zubní plak.

Dále mají jablka i hodně pektinu a díky tomu dokážou rozpohybovat trávicí soustavu.

Pozor na jadérka z jablek. Nejezte je. Obsahují totiž amygdalin, který se při prasknutí jádra uvolní a může se přeměnit na kyanid. Ovšem u jablečných jader je množství amygdalinu malé, takže když někdo omylem sní jedno či dvě jadérka, nic se neděje. Problémy by mohly nastat až při větším množství.

Jak jablko pomáhá zlepšit zdravotní stav?

Jablka obsahují hodně draslíku, který působí na zlepšení paměti, posiluje mozkové buňky i funkci ledvin a činnost svalů. Dále dokážou tyto plody snižovat tvorbu kyseliny močové, a proto je dobré jablka jíst při revmatismu a dně. Zároveň výborně upravují stolici. Během průjmu staví, při zácpě naopak působí projímavě. Pektin umí v žaludku nabobtnat. Zvládne na sebe navázat tekutiny a dokonce i některé toxické kovy, třeba olovo či rtuť. Také dokáže vázat tuky, tím pádem pomáhá snižovat cholesterol. Vitamíny A, C a E působí na ochranu srdečně-cévního systému.

Tip pro vás: Nejcennější látky jablka obsahují v syrovém stavu. Jestli chcete, aby vám jablko pomohlo upravit stolici, vařit ho rozhodně nesmíte. Pektin, který zajišťuje správné trávení, se totiž varem ničí a mění na rosolovitou hmotu. Takže na uvařeném jablečný kompotu si sice pochutnat můžete, ale průjem vám nezastaví.

 

Ocet pomáhá při revmatismu a dně

Za doslova zázračnou tekutinu mnozí odborníci na výživu považují jablečný ocet. Má asi pětiprocentní obsah kyselin a dále minerály jako sodík, fosfor, vápník nebo draslík.

Kde lze jablečný ocet použít?

  • Jako kloktadlo, pokud vás bolí v krku. Maximálně ale dávejte jednu polévkovou lžíci nebo dvě kávové lžičky octa na 200 ml vody.
  • Stejné dávkování se doporučuje při dně a revmatismu – ráno vypít 100 ml, večer druhých 100 ml, podpoří se tím i činnost střev.
  • Na bodnutí od hmyzu tamponkem natřít ocet v nezředěném stavu. Dezinfikuje a zabraňuje svědění.


Pozor na nádherná a krásně naleštěná jablka, která vypadají jedno jako druhé a čekají na vás v regálu supermarketu. Vypadají sice dokonale, ale bývají ošetřena chemickými látkami, které mohou působit potíže s trávením, alergie, kožní vyrážky. Mnohem lepší jsou pak jablka ze zahrádky vaší babičky, nebo úplně obyčejná jablka, která sice mohou mít nějaké kazy, ale jsou chutná a bez chemických ošetřovatelských koktejlů. Upřednostňujte česká jablka s minimem chemického ošetření.

Kategorie: Hubnutí, diety Autor: Hana Mladá
Vaše názory k článku (11)
Seřadit:
NEJLEPŠÍ KOMENTÁŘ:
houskova.marie | Pátek 07. Duben 2017, 18:23
Jablko jsem nosila každý den do školy jako svačinu. Zasytí a zároveň uhasí i žízeň. V kombinaci s mrkví je z něj výtečný salát!
Souhlasím (1x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět
houskova.marie | Pátek 07. Duben 2017, 18:23
Jablko jsem nosila každý den do školy jako svačinu. Zasytí a zároveň uhasí i žízeň. V kombinaci s mrkví je z něj výtečný salát!
Souhlasím (1x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět

Lady Mormont | Sobota 08. Duben 2017, 18:47
Jablka miluju už od dětství, každý den sním minimálně jedno na svačinu :)
Souhlasím (1x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět

petr.kral | Sobota 08. Duben 2017, 21:12
Jablko je jistě dobrá volba pro každodenní snídani. Navíc je to jeden z nejlevnějších druhů ovoce.
Souhlasím (1x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět

magdalena01 | Neděle 09. Duben 2017, 12:27
Jablko je nejlepší svačinou nebo snídaní. Je to taky typicky české ovoce, proto je nejdostupnější. Je také výhoda, že si jej můžeme vypěstovat i doma.
Souhlasím (1x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět

Kelly | Neděle 09. Duben 2017, 21:05
Jablko rozhodně doporučuji hlavně v horkých letních dnech, jako osvěžení působí skvěle! :)
Souhlasím (1x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět

monika92 | Pondělí 10. Duben 2017, 14:40
Jablko je jezdím z netypičtějších druhů ovoce! Zajisté doporučuji. Ovšem jako v každém případě je lepší domácí než kupované v supermarketu.
Souhlasím (1x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět

petra | Pondělí 10. Duben 2017, 23:51
Přesně tak, mnohem lepší jsou domácí jablka, než ty kupovaná, která jsou napuštěná chemií!
Souhlasím (1x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět

ladybutterfly | Úterý 11. Duben 2017, 20:31
Jablka jsou jistě jednou z nejlepších možností na zdravou svačinu. Zajisté se hodí i pro děti!
Souhlasím (1x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět

jana85 | Čtvrtek 13. Duben 2017, 13:32
Jablka jsou velmi chutné a výživné! Jistě je to velmi dobrá svačina!
Souhlasím (1x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět

lana123 | Sobota 15. Duben 2017, 20:32
Jablka jsou velmi výživná a obsahují spoustu šťávy, tudíž také uhasí žízeň.
Souhlasím (1x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět

Radim | Čtvrtek 29. Březen 2018, 16:56
Naprosto souhlasím, jen to má jeden háček. Spousta ovoce (netýká se jen jablek) je díky globalizaci a technologiím, které se používají v zemědělství nevhodně pěstována a sklízí se většininou nedozrálá, tím pádem v nich je velmi málo živin. Mnohem lépe je na tom ovoce od místních pěstitelů.
Souhlasím (0x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět