Máte alergii na laktozu?

Zdá se vám, že jsme každý druhý na něco alergičtí? Lepek, laktóza, ořechy – to jsou jedny ze základních surovin, na které bývají lidé alergičtí. V dnešním článku se však nezaměříme na všechny zmíněné alergeny, ale prozradíme vám, co se skrývá pod pojmem laktóza.

obrazekCo je laktóza?

Jednoduše řečeno se jedná o mléčný cukr neboli disacharid složený z galaktózy a glukózy. Zvláštností laktózy je, že k tomu, aby náš organismus dokázal tento mléčný cukr strávit, musí jej nejprve rozštěpit na jednoduchou glukózu a galaktózu. K tomuto procesu ovšem dojde pouze tehdy, když je ve střevech dostatečné množství laktázy. Nedostatek laktázy se přitom projevuje jako takzvaná nesnášenlivost laktózy.

Alergické projevy na laktózu

Nedostatek laktázy, která je předpokladem správného štěpení laktózy, může být způsoben buď tím, že se enzym laktáza nevytváří vůbec, nebo jen v malém množství. V takovém případě nestrávená laktóza zůstává ve střevech a způsobuje nepříjemné nadýmání a průjem. Lidé trpící nesnášenlivostí laktózy by proto měli dodržovat takzvanou bezlaktózovou dietu. Bohužel je úplně jedno, jaké mléko konzumují, neboť laktózu obsahují všechna.

Pozor na to, mnohdy dochází k záměně intolerance laktózy za alergii na mléko. Zatímco alergie na mléko je reakcí imunitního systému, kdy je alergenem mléčný protein, intolerance laktózy nemá žádnou spojitost s imunitním systémem.

Zdroje laktózy

Běžným zdrojem laktózy jsou především mléko, jogurty, tvaroh, smetana, sýr, máslo, syrovátka, podmáslí či pomazánkové máslo. Ovšem kromě těchto známých zdrojů si musíme hlídat i skryté mléko. To se může objevit i tam, kde bychom jej mnohdy nečekali, a to například v podobě plněných oplatek, čokoládových a tukových polev, pečiva, instantních pokrmů, margarínů a dalších pochutin.

Věděli jste, že se laktóza může objevit i v některých lécích či potravinových doplňcích? Pokud trpíte nesnášenlivostí laktózy, čtěte pozorně veškeré příbalové letáky a informujte se o složení daných produktů nebo pokrmů.

Jak se stravovat při bezlaktózové dietě?

obrazekNa trhu ovšem existují mléčné výrobky, které ani lidem s intolerancí laktózy nezpůsobují žádné problémy. Jedná se o produkty, které prošly kvašením. Tento postup totiž přemění laktózu na kyselinou mléčnou. Do svého jídelníčku proto můžete zařadit přírodní jogurty, které byly vyrobeny bez přidaného sušeného mléka, zakysanou smetanu nebo kefír. Skvělé je, že tyto kvašené pochutiny si můžete vyrobit i sami doma pomocí fermentačního přístroje Kuvings a nemusíte se tak spoléhat na nabídku v prodejnách, která je často omezená.

V obchodech je rovněž možné zakoupit mléčné výrobky se sníženým obsahem laktózy. V těchto produktech je laktóza rozštěpená na jednodušší cukry. Produkty se sníženým obsahem laktózy mívají sladší chuť, jsou však zpravidla až o třetinu dražší.

 

Vaše názory k článku (2)
Seřadit:
lenis | Středa 06. Červen 2018, 21:38
Domácí jogurty už si děláme hodně dlouho a musím říci, že jsou naprosto nesrovnatelné s těmi z obchodu. Už bych si v obchodě jogurt nikdy nekoupila.
Souhlasím (0x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět

Věrka | Středa 04. Červenec 2018, 10:58
Já jsem si kvůli těm přírodním jogurtům koupila fermentor a dělám si jogurty 2x do týdne. Zatím spokojenost :-). Dochutím si je, jak chci a mám jistotu, že v nich nejsou žádné konzervační látky.
Souhlasím (0x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět