Zatočte s vysokým cholesterolem!

Už se vám stalo, že přijdete k lékaři, který vám oznámí, že hladina cholesterolu je u vás nad „povolenou“ hranicí? Přemýšleli jste už, jak se k této nově zjištěné informaci postavíte? Základem je vzít si tuto skutečnost k srdci a neházet ji za hlavu. Zajímá vás, proč je vlastně důležité mít cholesterol pod kontrolou?

obrazekCo je to cholesterol

Představovali jste si někdy, co je vůbec cholesterol zač a proč nás dokáže tolik potrápit či proč se lidově dělí na hodný a zlý cholesterol?

Cholesterol lze popsat jako látku steroidní povahy, jejíž hlavní role je při tvorbě hormonů, vitamínu D a při zpracování tuků. Možná si říkáte, že když je cholesterol pro náš organismus tak důležitý, tak proč nás tedy všichni varují před jeho vysokou koncentrací? Rozlišujeme dva typy cholesterolu, které jsou často označovány jako „dobrý“ či „hodný“ a „zlý“ nebo „špatný“ cholesterol. První z nich – HDL („hodný“) cholesterol dopravuje cholesterol z krve do jater, a tím chrání cévy před usazováním. Cholesterol, který však pro nás může mít negativní dopad, je LDL cholesterol. Usazuje se totiž ve stěnách cév, což vede například k ateroskleróze či dalším nepříjemným chorobám. Vysoká hladina cholesterolu ale může mít za následek i mrtvici či infarkt.

Jaká je optimální hladina cholesterolu?

Vyděsil vás předchozí odstavec? Naše tělo je nastaveno tak, aby si samo produkovalo cholesterol jen v takovém množství, které je nezbytné pro správné fungování organismu. V souvislosti s cholesterolem však často zapomínáme na fakt, že pokud se budeme hojně stravovat pokrmy bohatými na nasycené mastné kyseliny, hladina cholesterolu se bude bohužel pohybovat směrem vzhůru.

Pokud jste se alespoň na chvíli zamysleli nad tím, jaký je váš aktuální zdravotní stav, jak se stravujete a jaký je obecně váš životní styl, máme tu pro vás optimální hodnoty cholesterolu, díky kterým si budete moci zkontrolovat, jak na tom momentálně jste.

U dospělých osob je za normální hladinu celkového cholesterolu považována hodnota do 5,0 mmol/l. U LDL cholesterolu je optimální hladina v krvi 3 mmol/l. Hodnota HDL cholesterolu by se měla pohybovat nad 1,6 mmol/l.

Jak snížit LDL cholesterol a zvýšit cholesterol HDL?

Rozhodli jste se snížit „zlý“ cholesterol a zároveň zvýšit hodnoty „hodného“ cholesterolu? Výborně! Bez změny vašeho dosavadního životního stylu to však bohužel nepůjde… alespoň tedy bez některých návyků. Zásadní změnou je omezit příjem nasycených tuků. Dejte si proto pozor na to, co konzumujete.

obrazekDo svého jídelníčku zařaďte:

  • libové maso (ideálně králičí či jehněčí)
  • celozrnné pečivo
  • ořechy
  • semínka


Zapomeňte na:

  • uzeniny
  • pomazánky
  • sladkosti
  • polotovary


Pozor na stres i kouření!

Zajímavým, ale i důležitým faktem je, že negativní vliv má na hladinu cholesterolu i životní prostředí, ve kterém žijeme, stres či kouření – to vše bohužel může mít za následek zvýšení cholesterolu.

Naopak příznivý vliv na hladinu cholesterolu má pohyb. Proto není na škodu zapojit alespoň dvakrát až třikrát týdně nějakou pohybovou aktivitu.

 


Pravidelná kontrola je prevencí

Rizika spojená s vyšší či vysokou hladinou cholesterolu není dobré podceňovat. Pravidelné měření by proto mělo být samozřejmostí a zároveň vaší prevencí. Je jen na vás, zda navštívíte svého lékaře či speciální poradnu zdravého životního stylu. Čím dříve začnete s cholesterolem bojovat, tím dříve se budete cítit lépe!

Vaše názory k článku (2)
Seřadit:
Monika | Pátek 27. Duben 2018, 14:37
Díky za článek, můj přítel má vysoký cholesterol, ale vždycky nad tím jen mávne rukou, takže ho musím hlídat já. Bohužel se mu moc nechce měnit zaběhnutý jídelníček, ale protože mu ve velké většině případů vařím já, zkusím ho na ten zdravější postupně nenápadně přivyknout :-).
Souhlasím (0x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět

Klára | Neděle 29. Duben 2018, 07:17
Myslím si, že tohle je jeden z problémů dnešní doby :-( Nekvalitní strava, nezdravý způsob života, nedostatek pohybu, stres, špatné návyky - kouření, alkohol .... Pokud se člověk sám nad sebou nezamyslí, nikdy s nemocí nedovede bojovat. Je potřeba začít u sebe a uvědomit si, že je potřeba dbát na zdravý způsob života. Jinak to totiž v tomto případě nepůjde.
Souhlasím (0x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět