Jak můžete svojí stravou ovlivnit imunitu?

Změny počasí se na vašem zdraví pravidelně podepisují škrábáním v krku, kašlem a rýmou. Když někdo ve vašem okolí onemocní chřipkou, jste na pozoru, protože víte, že byste mohli podlehnout také. Podobné okolnosti signalizují, že to s vaší imunitou není úplně nejlepší.

obrazek
Na špatném stavu lidské imunity se podílí spousta jevů. Je to stres, nedostatek pohybu, minimum spánku, špatná strava. Celkově se to dá shrnout slovy nevhodný životní styl. Proto byste se měli pokusit podobné negativní vlivy ve svém životě co nejvíce omezit...

Ponechme nyní stranou stres, pohyb a spánek a zaměřme se na to, jak co nejvíce posílit odolnost lidského organismu pomocí vhodné stravy.

Víte, že imunitu lidského těla posilují především vitamíny A, B6, B12, C a D? Proto by základ vašeho jídelníčku měly tvořit právě potraviny s vysokým obsahem uvedených vitamínů. Nesázejte ale příliš na multivitamínové přípravky z lékáren. Nejlépe si lidské tělo vezme vitamíny z přirozených zdrojů.

Zvyšujte si odolnost proti nachlazení

Základem boje za zvýšení imunity je v době epidemie chřipkových onemocnění a v přechodných obdobích především vitamín C. Zvyšuje odolnost organismu proti nachlazení i infekci. Zlepšuje rovněž hojení ran, je důležitý pro tvorbu kolagenu, urychluje regeneraci. Jedná se o čistou kyselinu L-askorbovou. Jde o antioxidant, látku rozpustnou ve vodě.

Jaké potraviny obsahují vysoké množství vitamínu C? Popíšeme si žebříček těch, kde najdeme „Céčka“ opravdu nejvíce:

  • Šípek je vynikající do čaje. Ovšem výborná je i šípková marmeláda nebo omáčka.
     
  • Černý i červený rybíz (černý rybíz větší množství).
     
  • Růžičková kapusta může být výbornou přílohou k masu. Jde o skvělou zimní zeleninu. Zvládne totiž přežít i mrazy do cca –15 °C.
     
  • Kiwi se hodí do salátů z exotického ovoce.
     
  • Brokolice. Připravujte ji v páře, přijde tak o menší množství vitamínů než při klasickém vaření.
     
  • Pomeranč je výbornou dopolední ovocnou svačinou.
     
  • Zelí, především čerstvě naložené. Skvělou podporou imunitního systému je i šťáva z naloženého zelí.
     
  • Citrón. Kdo ho není schopen sníst, může si šťávu z čerstvého citrónu vymačkat do vody a pít ji.
     
  • Dalšími v pořadí jsou například květák, mrkev nebo ředkvičky.


obrazekSpousta lidí se domnívá, že když bude mít nedostatek vitamínu C, nejlépe ho doplní pomocí citrusů. Jenže jak vidíte, v pomyslném žebříčku obsahu vitamínu C jsou citrusy až někde uprostřed. Na vrcholu stojí z u nás dostupných plodin šípek, který má 200 mg vitamínu na 100 gramů plodiny. Proto naše babičky dělaly dobře, když si během zimy dopřávaly čaj z nasbíraných šípků. Dělejte to i vy.

Věděli jste, že vyšší dávky vitamínu C mohou být účinnou zbraní při boji s různými vážnými chorobami? Pokud se vitamín podává perorálně, tedy ústy, ať již formou potravin s jeho vysokým obsahem, nebo syntetických tabletek, tělo vstřebá jenom určité množství. Při žilním podání umí přijmout a využít i mnohem větší dávky. Například se ukázalo, že nitrožilní podávání vitamínu C může být užitečnou podpůrnou léčbou při rakovině.

Podívejme se i na další podporovatele imunity, kteří by ve vašem jídelníčku neměli chybět.

Hlíva ústřičná je nejúčinnější extrahovaná

Tuto houbu můžete jíst v různých kuchyňských úpravách, třeba jako dršťkovou polévku. Ovšem aby vás v ní obsažené beta-glukany, které imunitu stimulují, opravdu posílily, musí být ve vysoké koncentraci. Té se zpravidla dá dosáhnout jedině při umělém extrahování. V tomto případě se tedy umělým preparátům z lékáren nevyhnete.

obrazekZázvor působí proti bakteriím

V tomto případě naopak znovu saháte po přírodním zdroji. Zázvor má antiseptické účinky, pomáhá i při nevolnostech a bolestech. Skvělou službu vám udělá čaj nebo sirup připravený doma z čerstvého zázvoru.

Zázvorový sirup

Co budete potřebovat?
700 g zázvoru
700 g cukru
fermentor Kuvings

Jak postupovat?
Zázvor omyjte a oloupejte. Poté jej nakrájejte na 3 mm silné plátky. Ve vhodné nádobě smíchejte zázvor s cukrem a směs důkladně rozmixujte. Vložte do nádoby od fermentoru, nádobu uzavřete vložte ji do fermentoru Kuvings. Zapněte funkci pro výrobu sirupu. Po skončení fermentace pomocí filtru přeceďte sirup. Jakmile sirup vychladne, přelijte jej do připravených lahví. Zázvorový sirup můžete použít k přípravě zázvorové limonády, ale můžete si uvařit i pikantní zázvorový čaj, který účinně posiluje obranyschopnost organismu a je vhodným lékem i při vzniklém nachlazení.

Kromě zázvorového, jablečného či borůvkové sirupu si obdobně můžete pomocí fermentoru Kuvings připravit sirup dle vaší chuti. Mezi oblíbené a zdravé varianty sirupů patří například mrkvový, z granátového jablka nebo česnekový sirup.

obrazek

Česnek jako přírodní antibiotikum

Jde o přírodní antibiotikum. Kromě pozitivního vlivu na imunitu pomáhá i stabilizovat hladinu krevního cukru a cholesterolu. Je antioxidantem, dokáže snižovat krevní tlak. Ideální je čerstvý česnek do pomazánek či salátů. Tepelným zpracováním ztrácí část vitamínů.

Listová zelenina proti nádorovému bujení

Veškerá zelená listová zelenina má také velký podíl vitamínu C. Kromě toho v ní najdete i beta karoten a izokyanáty, jež pomáhají v boji s rakovinou. Proto by v jídelníčku neměly chybět různé druhy salátů, nejenom klasický listový, ale ani rukola, polníček, čekanka, ledový nebo římský salát. A samozřejmě také mangold a špenát.

Křen rozpustí hleny

V receptáři našich babiček najdeme křen ordinovaný na rýmu a kašel. Silice v něm obsažené totiž dokážou rozpouštět sekrety na průduškách a plicích. Nejlépe se užívá po lžičkách nastrouhaný a smíchaný s medem nebo ve formě pomazánky. Jeho ostrou chuť zmírní jablko, smíchaný s ním se hodí k masu.

 


Můžete vyzkoušet i exotiku

Při posilování imunity můžete sáhnout i do plodů a rostlin z exotických krajů. Najdete zde například:

  • Kustovnici čínskou a její plody zvané goji, které působí nejenom na obranyschopnost, ale i na řadu dalších funkcí organismu. Například mají antibakteriální účinky.
     
  • Echinaceu, čili třapatku nachovou, která zvládne nejenom nachlazení, ale i boj s alergiemi.
     
  • Aloe veru. Šťáva z této rostliny účinkuje proti virům, kvasinkám a bakteriím. Podporuje také správné složení střevní mikroflóry, pomáhá ve vašich střevech vytvářet správnou rovnováhu.


Pozor na sladké nápoje se šťávou z aloe very, které dostanete běžně v supermarketech. Některé obsahují hodně cukru a šťávy z rostliny je v nich naopak velmi málo. Vždy proto velmi podrobně prostudujte složení takového nápoje.

Vitamínová svačinka

Jak už bylo řečeno, nejdůležitější je pro imunitu vitamín C. Ideální dávka je asi 60–80 mg denně. Dostali byste ji do sebe, kdybyste si k svačině dali jedno kiwi nebo 100 gramů červeného rybízu či půlku velkého pomeranče. Jestliže ale pociťujete příznaky, které signalizují únavu či nachlazení, měli byste dávku mnohonásobně zvýšit, a to klidně až do 1000 mg. Předávkování se nebojte, přebytky vitamínu vyloučíte močí.

Vaše názory k článku (0)
Seřadit: